
Medijski fenomeni: berluskonizam 27

Zvezdan VUKANOVIĆ*

MEDIJSKI FENOMENI: BERLUSKONIZAM

Sažetak: Berluskonijev nagli i brz uspjeh u postizanju velike tržišne, medijske, poli-
tičke i ekonomske moći u Italiji ostvaren je njegovim prepoznavanjem enormnih potenci-
jala televizije kao marketinškog sredstva i ranim osnivanjem komplementarne reklamne 
agencije, što je dijelom zasluga agresivne prakse, vještine, zanata kao i kontakata sa ame-
ričkim (SAD) i drugim inostranim komercijalnim televizijskim modelima, ali i poznatim 
„mehanizmima za stvaranje novca”. Osim toga, iskoristio je prednosti jeftinog stranog za-
bavnog programa i obrasce za njihovo pravljenje, uglavnom iz SAD, tako da su filmovi, 
sapunice, igre i tok-šou programi, uz sportske programe, postali programska šema njego-
ve medijske imperije. Međutim, hegemonija Berluskonijeve imperije je značajno smanji-
la slobodu medija u Italiji i zabrinula veći dio italijanske i populacije zemalja EU u vezi sa 
smanjivanjem objektivnosti u medijskom izvještavanju javnog mnjenja. Na drugoj strani, 
Berluskonijevi istomišljenici smatraju da njegove TV stanice ostvaruju (postižu) visoku 
gledanost i obrt kapitala od reklamiranja i oglašavanja, jer je njihova uređivačka koncep-
cija veoma popularna u Italiji.

Ključne riječi: berluskonizam, komercijalna TV, tržišna koncentracija medija, HHI — 
Herfindahl Hirschman indeks, sloboda medija, RAI, MediaSet

1. UVOD

Zbog toga što su im strateška namjera, širina, metodologija i kulturni kon-
tekst heterogene prirode, uticaj masovnih (TV) medija je kompleksan, neiz-
vjestan i nepredvidiv. Ovo je posebno vidljivo kod forme vizuelnih medija kao 
što je televizija, koja predstavlja sofisticiraniji semiotički sistem nego štampa-
ni medij i zato je, u generalnom smislu, uticajnija.

Brzi razvoj medijske tehnologije, potpomognut procesom globalizacije, 
učinio je medije jednom od najlukrativnijih svjetskih industrija nakon kom-

* Prof. dr Zvezdan Vukanović, vanredni profesor, Univerzitet Donja Gorica



Zvezdan Vukanović28

pjuterske, automobilske i naftne. Mediji ne samo da postaju, makluanovski re-
čeno, suštinsko produženje ljudskog tijela, već i aktivno ekonomsko, geopoli-
tičko i tržišno moćno sredstvo prenošenja iskustava unutar novih formi dje-
lovanja i raznih vidova socijalne participacije. Konkretno rečeno, u tom smi-
slu, meteorski politički uspjeh italijanskog TV magnata i poznatog biznisme-
na Silvija Berluskonija uzima se kao jedna od najpoznatijih paradigmi uticaja 
TV medija na javno mnjenje, koji su mu omogućili da, nakon stvaranja mo-
nopola u italijanskoj TV industriji i biznisu, odnese pobjedu i u političkom ži-
votu, a koju je krunisao osvajanjem mjesta italijanskog premijera.

2. ŠIRENJE BERLUSKONIJEVE MEDIJSKE IMPERIJE

Berluskonijeva medijska imperija počinje sa svojim intenzivnim širenjem 
1969, kada je ovaj tajkun pozajmio tri milijarde lira da bi izgradio prestižni 
kompleks zgrada „Milano 2” u elitnom predragrađu Milana. Kablovsku mre-
žu u okviru ovog urbanističkog kompleksa je uveo 1974, a to je ujedno bio i 
njegov prvi ulazak u medijski biznis. Nakon odluke italijanskog suda 1975–
1976. godine da javni TV servis RAI (Radio Televisione Italiana) nema mono-
pol na lokalnom tržištu, Berluskoni je procijenio enormni medijski potenci-
jal tržišta i 1978. je pokrenuo Fininvest koji je sada vlasnik 99,93% fudbalskog 
kluba Milan, 33,4% medijske kompanije Mediaset, 30% osiguravajuće kuće 
Mediolanum, 50% najvećeg italijanskog izdavača štampanih medija Mondado-
ri, 100% milanskog Teatra Manzoni. Osim toga, 1979. godine otvorio je film-
sku biblioteku preko koje je izdavao filmove TV stanicama, pod uslovom da 
se reklamiraju preko njegove reklamne kompanije Publitalia. Berluskoni je 
uskoro povećao prisutnost medijskog reklamiranja u Italiji sa 15% u 1976, na 
skoro 50% deset godina kasnije. Prihodi od reklamiranja Publitalia su preva-
zišli RAI i krajem osamdesetih godina prošlog vijeka iznosili su oko 70% pri-
hoda od svih TV reklama. Berluskonijeva moć je osigurana i uvećana izme-
đu 1977. i 1984, kada je stvorio nacionalnu komercijalnu TV mrežu kupovi-
nom TV stanica Canale 5, Italia 1 i Rete 4. Iako je italijanski sud odlučio da je 
stvaranje Berluskonijeve imperije nezakonito i monopolsko, tadašnji italijan-
ski predsjednik Bettino Craxi potpisao je dekret kojim se Berluskoniju omo-
gućava da posjeduje i upravlja ovim trima TV stanicama, koje su u jednom pe-
riodu imale gledanost na nacionalnom nivou između 40 i 45 procenata, kao i 
tri javna TV kanala RAI. Berluskoni je 1986. kupio fudbalski klub Milan, na-
činivši od njega najuspješniji italijanski klub svih vremena. 



Medijski fenomeni: berluskonizam 29

Nakon velike poslovne bitke sa vlasnikom kompjuterske kompanije Oli-
vetti Karlom de Benedetijem, Berluskonijeva firma Fininvest postaje većinski 
vlasnik — 50,3% najveće italijanske izdavačke kuće Mondadori (1985), ko-
ja štampa preko 50 magazina i zarađuje 28,3% vrijednosti tržišta izdavačkih 
kompanija u Italiji. Mondadori je izdavač vodećeg italijanskog sedmičnog ča-
sopisa Panorama, koji izlazi u tiražu od 300.000 primjeraka. Između osta-
log, Berluskoni 1989. postaje manjinski vlasnik — 40% španske komercijal-
ne TV stanice Telecinco, bretonske kablovske TV grupe TV Breizh i njemač-
ke TV grupe Kirch Media (2,28%). Osim toga, vlasnik je 50% filmske distri-
bucione kompanije Penta, kao i lanca bioskopa Cinema 5, te najveće italijan-
ske filmske produkcione firme Meduza filmovi. Vlasnik je i reklamne agencije 
Publitalia 80 koja je ubrzo postala najveća u Evropi, ostvarivši obrt kapitala od 
2,5 milijarde dolara [1], nekoliko penzionih fondova, fudbalskog kluba Milan 
(1986), nekoliko hokejaških i odbojkaških klubova, Mediolanum osiguravaju-
ćeg društva, dvije građevinske firme Edilnord (1963) i Cantieri Riuniti Mila-
nesi (1962). Berluskoni kupuje 1988. lanac lovačkih trgovina La standa, da bi 
deceniju kasnije prodao, kao i lanac videoteka Blokbaster Italia (većinski vla-
snik 51% firme). MediaSet kupuje 2001. nacionalnu komercijalnu radio mre-
žu Radio Italia, reklamnu agenciju Sper i novinsku agenciju AGR.

Da bi sačuvao svoj monopol, a pod sve većim pritiskom javnosti, Berlusko-
ni 1994. osniva političku partiju Forza Italia i u koaliciji sa Sjevernom ligom i 
Nacionalnom alijansom u martu 1994, nakon svega 4 mjeseca od formiranja 
partije, osvaja izbore i formira vladu kojom će i predsjedavati.

Trećeg decembra 2003. u italijanskom parlamentu 155 senatora je glasa-
lo za zakon koji pomaže Silviju Berluskoniju da konsoliduje svoju medijsku 
imperijalnu dominaciju, dok je istovremeno 128 bilo protiv. Berluskonijeva 
medijska imperija MediaSet tako može da emituje TV program i sa svog tre-
ćeg TV kanala. MediaSet TV kanali uključuju Italia 1 (osnovan 1983), Rete 4 
(1984) i prvu italijansku nacionalnu privatnu TV mrežu Kanal 5 (1980), koje 
gleda 45% italijanskog gledališta i koji ostvaruju 60% ukupnog prihoda od re-
klama. Berluskoni ima uticaja i u bordu direktora italijanskog javnog TV ser-
visa RAI (Radio Televisione Italiana), novinama Panorama i Il Giornale kao i u 
poznatoj italijanskoj izdavačkoj kući Mondadori [2].

3. POČECI BERLUSKONIJEVE POLITIČKE KARIJERE

Berluskonijeva politička karijera počinje stvaranjem populističke desni-
čarske partije Forza Italia aprila 1993 koja već 1994. postaje najveći blok u na-



Zvezdan Vukanović30

cionalnom parlamentu, da bi iste godine postao premijer Italije stvarajući ko-
aliciju sa neofašističkom Nacionalnom alijansom i Sjevernom ligom Umberta 
Bosija. Berluskoni je sebe u političkoj karijeri predstavljao kao Hrista, a Bosi-
ja kao svog Judu [3]. Postaje ponovo premijer Italije u još dva mandata i tako 
ostaje premijer sa najdužim stažom u Italiji nakon Drugog svjetskog rata. For-
za Italia je forsirala pro-američke, tehnokratske, populističke i tržišne snage i 
politiku efikasnosti. Televizijski blickrig je počeo kandidaturom Berluskonija 
za premijera dva mjeseca prije parlamentarnih izbora 28. marta 1994. Tokom 
njegove kratke vladavine 1994. tržišna berza je izgubila 25% svoje vrijednosti, 
a njegova partija dobija 21% glasova. Sjeverna liga je bila popularna na sjever-
nom, a profašistička Nacionalna alijansa u centralnom i južnom dijelu Italije. 

Uspon Berluskonija je donekle olakšan i činjenicom da su ranih devedese-
tih godina dvije vodeće italijanske partije Hrišćansko-demokratska i Socijali-
stička izgubile ugled i popularnost među italijanskim biračima zbog brojnih 
optužbi za korupciju. Berluskonijeva koalicija Kuća slobode — Cassa delle Li-
berta je uz pomoć Nacionalne alijanse, hrišćanskih demokrata i Sjeverne lige 
osvojila 2001. godine većinu u Donjem italijanskom domu od 45,4% glasova 
i 42,5% u Gornjem domu. Za izbor u Evropski parlament Berluskonijeva ko-
alicija je dobila 43,37% glasova. Zbog toga što sve čelne ljude u Berluskoni-
jevoj partiji postavlja on sam, njegovi oponenti je nazivaju „plastična partija”.

4. TRŽIŠNA KONCENTRACIJA MEDIJSKOG 
VLASNIŠTVA I SLOBODA MEDIJA U ITALIJI

Berluskonijeva ekstenzivna kontrola medija je široko kritikovana od stra-
ne značajnog broja analitičara, određenih organizacija za slobodu štampe, po-
litičara koji su naglašavali da su italijanske slobode govora limitirane. Tako se, 
na primjer, u Izvještaju Venecijanske komisije iz 2005. oštro kritikuje Berlu-
skonijeva vlada u periodu od 2001. do 2006, smatrajući da Gasparijevi i Fra-
tinijevi zakoni omogućavaju veće medijske monopole u državi, ne obraćajući 
dovoljno pažnje na konflikt interesa u javnom životu i na taj način čine malo u 
odnosu na Berluskonijevu dominantnost u italijanskom medijskom prostoru.

Na osnovu izvještaja vodeće američke NVO specijalizovane za pitanja 
medija Freedom House u 2003. Italija je zajedno sa Turskom jedina zemlja u 
Evropi koja je ocijenjena kao „parcijalno slobodna”, što je prvi put od 1988. da 
je jedna zemlja Evropske unije tako nisko ocijenjena. U izvještaju istoimene 
NVO iz 2005. pesimistično se ističe da su slobode medija ograničene domi-
natnim uticajem Silvija Berluskonija, tako da je 2004. Berluskonijeva kompa-



Medijski fenomeni: berluskonizam 31

nija MediaSet imala 58% svih reklamnih prihoda, dok je RAI imao 28%. Osta-
le komercijalne TV mreže prihodovale su manje od 2% od reklamiranja, dok 
su stotine lokalnih i regionalnih TV stanca prihodovale samo 9%. 

Krajem 2003. italijanska vlada je donijela zakon kojim se uklanja prethod-
na zabrana po kojoj jedna osoba može posjedovati više od dvije TV stanice sa 
nacionalnom pokrivenošću, pa je na taj način Retequattro, jedna od tri Belru-
skonijeve TV stanice iz MediaSet grupacije sa nacionalnom pokrivenošću, na-
stavila sa svojim emitovanjem. Koristeći partijske kvote, Berluskoni je za vri-
jeme vršenja premijerskog mandata postavljao u okviru upravljačke struktu-
re RAI-ja svoje odane saradnike. 

Medijska koncentracija u Italiji i sukob interesa za vrijeme vladavine Ber-
luskonijeve vlade bili su toliko izraženi da je 2007. medijska koncentracija Me-
diaSet i RAI-ja iznosila 4.639 poena na osnovu mjerenja metodom Herfinda-
hl-Hirschman indeksa, što je dvostruko više od najmanjeg minimuma za viso-
ku medijsku tržišnu koncentraciju [4]. Na drugoj strani, u sektoru novina, u 
kojem Berluskoni nije imao toliko veliku dominaciju, Herfindahl-Hirschman 
indeks je 2011. iznosio 886 poena, što spada u kategoriju niske medijske tr-
žišne koncentracije. Medijska koncentracija vlasništva u Italiji je znatno veća 
od, na primjer, Kanade i Australije. Takođe, od svih zemalja EU, Italija ima 
ubjedljivo najveći indeks tržišne koncentracije medija mjeren HHI — Her-
findahl Hirschman indeksom. Tako je dva i po puta veća od Grčke i dva puta 
od Belgije, Španije i Irske. 

Upravo kao rezultat visokog nivoa medijske koncentracije, nivo medijskih 
sloboda u Italiji veoma je nizak. O tome koliko je kompleksna situacija u Ita-
liji kada je riječ o slobodi štampe najbolje govori podatak da je Italija u izvje-
štaju Reportera bez granica za 2015. pozicionirana kao 71. zemlja po slobodi 
štampe, a ispred Italije na listi se nalaze Moldavija, Senegal, Papua Nova Gvi-
neja, Burkina Faso, Mongolija, Malavi.

MediaSet je individualno kontrolisala 55% nacionalnih prihoda od rekla-
ma. O ovoj temi posebno detaljno su pisali [4], [5], [6], [7] i [8]. U finansij-
skim krugovima se procjenjuje da Berluskonijeva Fininvest danas kontroliše 
između 12 i 13 procenata italijanskog medijskog i komunikacionog tržišta.

Tokom 2000, dok je bio na vlasti kao predsjednik vlade, Silvio Berluskoni 
je izuzetno čvrsto kontrolisao svoje medije, tako što je na rukovodeća mjesta 
postavljao najodanije saradnike, a većinom su to bili članovi porodice: Pjer 
Silvio Berluskoni (Silviov sin) postao je direktor RTI — Reti Televisive Ita-
liane, korporacije koja je kontrolisala aktivnosti MediaSet, a kasnije je postao 



Zvezdan Vukanović32

predsjednik upravnog odbora MediaSet. Marina Berluskoni (Silviova najsta-
rija ćerka) postala je predsjednik Fininvest, a 2003. direktor borda izdavačke 
kuće Arnaldo Mondadori. Ona je takođe nastavila da vrši ulogu člana borda 
direktora MediaSet. I Marina i Pjer Silvio imali su direktorske funkcije u nizu 
kompanija, kao što je osiguravajuća grupa Mediolanum, kompanija za filmsku 
proizvodnju Medusafilm, investiciona banka Mediobanca. Druga Berluskoni-
jeva ćerka Barbara bila je član borda direktora Fininvest, a od 2011. i članica 
borda direktora fudbalskog kluba Milan koji je u stoprocentnom vlasništvu 
Fininvesta. Berluskonijev brat Paolo je većinski vlasnik nacionalnog dnevnog 
lista Il Giornale, a 2011. je preuzeo i nacionalni dnevni list Il Fogli, čiji je pret-
hodni vlasnik bila Veronica Lario, Berluskonijeva druga bivša supruga.

U zenitu svoje karijere Silvio Berluskoni je bio većinski vlasnik najveće 
privatne italijanske TV kompanije MediaSet, najvećeg italijanskog izdavača 
Mondadori i najveće italijanske reklamne agencije Publitalia. Jedna od devat-
naest nacionalnih dnevnih novina u Italiji i jedanaeste najtiražnije — Il Gi-
ornale u vlasništvu je njegovog brata Paola Berluskonija, dok je Berluskonije-
va bivša supruga Veronia Lario vlasnik dnevnog lista Il Foglio. 

Berluskoni je često kritikovan zbog korišćenja medija u promovisanju svo-
je političke karijere, što se očituje i u izglasavanju Berluskonijeve vlade da se 
smanje zakonski rokovi za prijavljivanje poreskih korupcija. Romano Prodi je 
u člancima za rimsku La Repubblicu (porazio Berluskonija na parlamentarnim 
izborima 2006) tvrdio da su ovi zakoni izglasani kako bi konkretno i direk-
tno riješili Berluskonijeve probleme i odbranili njegove poslovne i političke 
interese. Sličnog mišljenja je bio i vlasnik poznate modne kompanije Beneton.

5. PRISTRASNOST I ZLOUPOTREBA FUNKCIONISANJA 
BERLUSKONIJEVE MEDIJSKE IMPERIJE

Dok je bio na čelu vlade u funkciji premijera, Berluskoni je direktno ili 
indirektno kontrolisao oko 90% italijanske TV industrije preko tri svoje ko-
mercijalne TV stanice i zahvaljujući njemu odanim ljudima u upravnom od-
boru javnog servisa RAI. Zbog toga je 4. maja 2004. direktorka RAI-a Lucia 
Annunziata podnijela ostavku. Krajem aprila 2004. ostavku je podnijela i po-
znata TV voditeljka RAI televizije Lili Gruber, smatrajući da Berluskoni kon-
troliše skoro svu TV industriju u Italiji. Uticaj njegove TV imperije posebno 
dolazi do izražaja kada se uzme u obzir činjenica da se 82% Italijana uglavnom 
informiše putem televizije, što predstavlja najviši procenat u EU [9]. 



Medijski fenomeni: berluskonizam 33

Berluskonijev uticaj na RAI je postao posebno evidentan kada je u Sofiji u 
Bugarskoj 18. aprila 2002. na pres-konferenciji sa tadašnjim bugarskim pred-
sjednikom vlade Simeonom Saks-Koburg Gotom, takođe poznatim pod dina-
stičkim imenom Simeon II, iskazao svoje poglede o novinarima Encu Bjađiju, 
Mišelu Santoriju i glumcu Danijelu Lutaciju, rekavši da oni koriste televiziju 
kao kriminalan način komunikacije. Njih troje su kao rezultat izgubili posao, 
dok je menadžment RAI-ja kao zvaničan razlog naveo lošu gledanost njiho-
vih emisija, što u suštini nije bilo tačno. Samo Lutacijevu emisiju je u prosje-
ku gledalo 7,5 miliona gledalaca. Ova Berluskonijeva izjava je postala pozna-
ta po nazivu Bugarski edikt (Bugarski diktat). Nakon što je 2006. Berluskoni-
jeva koalicija izgubila parlamentarne izbore u Italiji, Bjađi i Santori su vraće-
ni na posao u RAI, dok je Santori dobio sudsku parnicu protiv RAI 2005, a po 
sudskom nalogu mu je moralo biti isplaćeno i 1,4 miliona eura kompenzacije.

Nedugo zatim, TV emitovanje satiričnog programa RAIot, čiji je autor glu-
mica Sabina Guzzanti cenzurisano je u novembru 2003. na RAI Tre od strane 
predsjednika RAI Luci Annuniziata, nakon što je ova glumica otvoreno kriti-
kovala Berluskonijevu medijsku imperiju. Berluskonijeva kompanija Media-
Set je pokrenula sudski spor protiv RAI preko advokatske kompanije Cesare 
Previti, tražeći 20 miliona eura za „načinjenu štetu”. Interesantno je da će vla-
snik kompanije Cesare Previti 4. maja 2006. od strane Vrhovnog suda Italije 
pravosudno biti osuđen na zatvorsku kaznu u trajanju od šest godina. Nakon 
što je emisija Guzzantijeve zabranjena za prikazivanje, ona je uzalud pokuša-
vala da pokrene ovu emisiju, iako je i sudski odlučeno da se to učini. Usko-
ro je Guzzantijeva 11. decembra 2003. u intevjuu rimskom dnevnom listu 
L’Unita izjavila da je komplet snimljenih TV emisija RAIot nestao iz RAI ar-
hive. Guzzantijevu su u međuvremenu podržali Dario Fo, glumac i pisac — 
dobitnik Nobelove nagrade za književnost 1997; Beppe Grillo — osnivač ita-
lijanske partije Pokret pet zvijezda i glumac Daniele Luttazzi. Borba i detalji o 
ovom događaju poslužili su Guzzantijevoj da snimi osamedesetominutni do-
kumentarni film u stilu Majkla Mura, pod nazivom Viva Zapatero, koji je do-
bitnik nagrade Srebrne trake Italijanskog nacionalnog sindikata filmskih no-
vinara za najbolji dokumentarni film 2006. Film je prikazan i na Sundance i 
Tribeca filmskim festivalima u SAD.

Uspjeh filma u Italiji najbolje ilustruje njegovo prikazivanje na 62. Vene-
cijanskom filmskom festivalu, kada je po završetku publika na nogama plje-
skala filmu 20 minuta, iako je u njegovu promociju budžetski uloženo malo 
finansijskih sredstava. Inače, naslov filma Viva Zapatero! je nastao na osno-



Zvezdan Vukanović34

vu čuvenog uzvika Viva Zapata!, a odnosi se i na španskog predsednika vla-
de José Luis Rodríguez Zapatera, koji je odmah po dolasku na vlast u Špani-
ji omogućio da se direktor javnog TV servisa više ne postavlja političkim pu-
tem, što je bilo suprotno italijanskoj praksi.

Za jedan od najpoznatijih primjera Berluskonijeve pristrasnosti u medij-
skom rukovođenju uzima se postavljanje njegovog brata Paula za glavnog 
urednika konzervativnih dnevnih novina Il Giornale 1993. godine. O sum-
njivim poslovima Paula Berluskonija najbolje govori to što je 2002. pristao da 
plati odštetu od 52 miliona eura u cilju nagodbe sa italijanskim lokalnim vla-
stima nakon optužbi za korupciju. Nakon kontinuiranih pritisaka da uređi-
vačku politiku približi Berluskonijevom političkom kursu, Indro Montenelli, 
glavni urednik Il Giornalea podnio je ostavku u znak protesta.

Programska istraživanja dokazuju da tri glavne Berluskonijeve TV mre-
že: Italia 1, Rete 4 i Kanal 5 dvostruko više medijskog prostora posvećuju Ber-
luskonijevoj političkoj opciji nego njegovim suparnicima. Na drugoj strani, 
javni servis RAI posvećivao je Berluskonijevoj političkoj opciji svega 10% vi-
še medijske pažnje u odnosu na njegovu konkurenciju. Takođe, za vrijeme 
najvećih poslijeratnih demonstracija u Italiji sredinom aprila 2002, kada je 
na ulice Rima, Firence, Milana i Bolonje izašlo preko 200.000 ljudi protestu-
jući protiv vladinog budžeta, stanica RAI je tri sata uživo prenosila taj doga-
đaj; dok je Emilio Fede, voditelj noćnih vijesti na Berluskonijevoj stanici TG 
4, rekao samo ovo: „Danas je održana protestna parada dok su ostali ljudi u 
zemlji pokušavali da rade”.

6. RAZLOZI BERLUSKONIJEVOG USPJEHA

Berluskonijev nagli i brz uspjeh u postizanju velike tržišne, medijske, po-
litičke i ekonomske moći u Italiji ostvaren je njegovim prepoznavanjem enor-
mnih potencijala televizije kao marketinškog sredstva i ranim osnivanjem 
komplementarne reklamne agencije, što je dijelom zasluga agresivne prakse, 
vještine, zanata kao i kontakata sa Sjedinjenim Američkim Državama i dru-
gim inostranim komercijalnim televizijskim modelima, ali i poznatim „meha-
nizmima za stvaranje novca”. Osim toga, iskoristio je prednosti jeftinog stra-
nog zabavnog programa i obrasce za njihovo pravljenje, uglavnom iz SAD, ta-
ko da su filmovi, sapunice, igre i tok-šou programi, uz sportske programe, po-
stali programska šema njegove medijske imperije. Berluskonijevi protivnici 
smatraju da je njegov rapidan uspjeh posljedica finansijske podrške od strane 



Medijski fenomeni: berluskonizam 35

Propagande 2 (P 2), tajne i moćne antikomunističke organizacije, koja je ot-
krivena i stavljena van zakona 1981. 

U javnosti Italije kao i političkom establišmentu javno se ukazuje na tajni 
dogovor koji je postignut između Berluskonija na jednoj i političke ljevice u 
Italiji na drugoj a koji se tiče preuzimanja vlasti u državi nakon izbora 1996, 
kada se ne bi donijeli zakoni koji bi umanjili konflikt interesa i monopol Ber-
luskonijevih medija u odnosu na njegove političke funkcije.

7. PORIJEKLO, ODLIKE I KARAKTERISTIKE 
„BERLUSKONIZMA”

Berluskoni je do te mjere infiltriran unutar italijanskog javnog života da 
je napravljen novi lingvistički termin „berluskonizam”, koji je ušao u italijan-
ski vokabular označavajući način života u kome ljudi žive u kućama izgrađe-
nim od strane Berluskonijeve firme, gledaju Berluskonijeve TV programe, 
idu u šoping-centre koje posjeduje Berluskoni i navijaju za fudbalske timove 
kupljene od strane ovog magnata (Vulliamy, 1998: 4). Termin berluskonizam 
je počeo sa korišćenjem od strane zapadnih medija i određenih italijanskih 
analitičara, da opišu političke pozicije bivšeg italijanskog predsjednika Silvi-
ja Berluskonija. Ovaj termin je počeo da se koristi 80-ih godina prošlog vi-
jeka kao pozitivan sinonim pozicije, gledišta, pogleda, pristupa, odnosa, pri-
stupa i mentaliteta preduzetničkog optimizma i duha, koji umije pobjednič-
ki da se odnosi prema izazovima. 

Međutim, početkom 21. vijeka, kako se mijenjala percepcija javnosti o 
Berluskoniju, tako je i termin berluskonizam mijenjao dubinu, trajektoriju i ši-
rinu svog ustaljenog značenja u novinarskom i političkom kontekstu društve-
nog fenomena, pokreta mišljenja i običaja. Termin berluskonizam sadrži eko-
nomsko-tržišnu referencu izvjesne laissez-faire vizionarske politike. 

Berluskonijevi oponenti smatraju berluskonizam samo sintezom desničar-
skog liberalizma i demagoškog populizma, koja je nalik onoj koju su stvorili 
i koristili francuski golizam i argentinski peronizam. Njegovi najoštriji kriti-
čari idu tako daleko da berluskonizam porede sa fašizmom, što se naslanja na 
Berluskonijevu izjavu da je Mussolini bio dobar lider, čija najveća greška je bi-
la uništvanje Jevreja, donošenje rasističkih zakona i saradnja sa nacističkom 
Njemačkom, dok on sebe naziva proizraelskim. Berluskoni opisuje sebe kao 
umjerenog liberala, koji podržava slobodnu trgovinu. Njegova politička tak-
tika slična je onoj Šarla de Gola za vrijeme vladavine u Francuskoj. Berlusko-
nijev reformizam se ogleda u želji da od parlamentarnog izbornog sistema u 



Zvezdan Vukanović36

Italiji napravi polupredsjednički, kakav je na primjer u Francuskoj. Osim to-
ga, Berluskoni želi da ukinu Senat kao i različite provincije u Italiji.

8. ZAKLJUČNA RAZMATRANJA: KRITIKE I 
ODBRANE (ZA I PROTIV) BERLUSKONIZMA

Brzi rast Berluskonijeve imperije izazvao je ogromnu zabrinutost u Itali-
ji i zemljama EU. Ta zabrinutost se vezivala uglavnom za koncentraciju enor-
mne ekonomske i medijske moći, ali i za amerikanizaciju programa. Prema 
mišljenju Pola Ginzborga, profesora istorije na Univerzitetu u Firenci, rapid-
no širenje Berluskonijeve medijske imperije predstavlja prijetnju italijanskoj 
demokratiji jer razvija njegov populistički kult i harizmu. Rezultat interesnih 
sukoba Berluskonija i njegovih političkih i ekonomskih neistomišljenika re-
zultirao je donošenjem Zakona o radio-difuziji 1990. koji nimalo nije uzdrmao 
Berluskonijevu enormno moćnu poziciju. 

Britanski nedjeljnik The Economist ironično naziva Berluskonija — Burle-
skoni, eksplicitno aludirajući na nesrazmjernu medijsku moć i uticaj koji uživa 
ovaj medijski mogul, čije se lično bogatstvo, prema američkom Forbes Maga-
zine septembra 2015. procjenjivalo na 7,4 milijardi, što ga čini šestim najbo-
gatijim u Italiji, pedeset sedmim najbogatijim u Evropi i sto sedamdeset de-
vetom najimućnijom osobom u svijetu. Nakon njemačkog medijskog gigan-
ta Bertelsmanna, čije je sjedište u Luksemburgu, Berluskonijev medijski kon-
glomerat Mediaset je najveći u Evropi, istovremeno predstavljajući treću naj-
veću privatnu kompaniju u Italiji. Najekstremniji Berluskonijev TV kanal Re-
te 4 (koji ima znatno manju publiku od ostalih TV stanica), postao je Berlu-
skonijeva propagandna mašina, jer je 90% medijskog vremena prvenstveno 
posvećivao njegovoj koaliciji. Jedan od razloga, koji ističu urednici Rete 4, za 
ovako ekstremno emitovanje pro-Berluskonijevih vijesti nalazi se u činjeni-
ci da urednici Berluskonijeve TV stanice smatraju da visoka gledanost, obrt 
kapitala od reklamiranja i oglašavanja ukazuju da je uređivačka koncepcija 
popularna u Italiji.



Medijski fenomeni: berluskonizam 37

LITERATURA

[1] Graham, Judith: Current biography yearbook 1994. H. W. Wilson. 1994.
[2] Shugaar, Antony: Columbia Journalism Review. July/August, P. 15–16. 1994.
[3] McCarthy, Patrick: The crisis of the Italian state: from the origins of the cold war to 

the fall of Berlusconi. St. Martin’s press. 1995.
[4] Colapinto, C.: Moving to a multichannel and multiplatform company in the emer-

ging and digital media ecosystem: the case of MediaSet Group. International jour-
nal on media management, 12 (2), 59–75. 2010.

[5] Padovani, Cinzia: Media and Democracy, in The Routledge Handbook of Contem-
porary Italy: History, Politics, Society (edited by Andrea Mammone, Ercole Giap 
Parini, Giuseppe A. Veltri), pp. 127–135, Routledge, 2015.

[6] Mancini, P.: Elogio della lottizzazione. La via italiana al pluralismo. Rome-Bari: La-
terza. 2009.

[7] Richeri, G: La publicité déchaînée de l’Italie des années 80. Reseaux 42: 63–72. 
1990.

[8] Vulliamy, Ed.: Manchester Guardian Weekly. April 3,1994. P. 4. 26 April, 1998.
[9] Balbi G., Prario B.: The history of Fininvest/MediaSet’s media strategy: 30 years of 

politics, the market, technology and Italian society. „Media, Culture and Society”, 
32 (3): 391–409, 2010.

[10] Norris, Pipa: A Virtuous Circle: Political Communications in Postindustrial Socie-
ties, Cambridge University Press, 2000.

Zvezdan VUKANOVIĆ

MEDIA PHENOMENA: BERLUSCONISM

Summary

Berlusconi achieved a sudden and rapid media, political and economic power in Italy 
realizing the enormous potential of television as a marketing instrument and establihing 
pioneering advertising agencies. This was due to aggressive practices as well as contacts 
with the US and other foreign commercial television models, but also the well-known 
„mechanisms for moneymaking.” Nevertheless, he used the advantages of cheap foreign 
entertainment programs and forms for their production, mainly from the US, so that the 
films, soap operas, talk shows, and sport programes became major program schedule of 
his media empire. However, the hegemony of Berlusconi’s empire has significantly re-
duced the media freedom in Italy and worried most of the Italian as well as EU public 
about the decrease of media objectivity On the other hand, Berlusconi’s supporters con-
sider his TV stations achieve to achieve high ratings and advertising profits because their 
editorial concept is very popular in Italy.

Key words: Berlusconism, Commercial TV, media market concentration, HHI — 
Herfindahl Hirschman index, media freedom, RAI, MediaSet




